Sunday, July 17, 2011

Serius dalam pelajaran




Pelajaran adalah antara perkara yg wajib bg masyarakat pada masa kini. Rata-rata yg dilihat hari ini adalah sijil dan akademik.Dalam salah satu bab yg dibincangkan Hilal dalam bukunya ada mnceritakan tentang pelajaran yg menyedarkan saya akn betapa besarnya kesungguhan yg sepatutynya wujud dalam diri setiap sahabat dan terutama diri saya sendiri ketika menunutut ilmu.

Bicara Ibrahim Jawarneh
Satu hari waktu keluarnya keputusan imtihan awwal, bagi maddah Fiqh ibadat 2,ramai yg mndapat markah yg rendah dan teramat rendah..pensyarah itu melenting dalam kelas, ayatnya yg saya tidak boleh lupa adalah,”ANTUM ALLAZIINA LA YAKHAFUUNALLAH!”(KAMU ADALAH ORG2 YANG TIDAK TAKUTKAN ALLAH..ayt itu keluar atas markah peperiksaan kami yg rendah pada masa itu..

APA KAITANNYA,??
Ada pelajar berbangsa arab marah dengan tuduhan itu, apa kaitan keputusan kami dengan keimanan kepada allah?Tidak takutkan Allah adalah tuduhan yg berat.
Dr.Ibrahim jawarneh tetap dengan kata2nya..
Pelajaran kamu semua adalah amanah!.Kamu bermain-main dengan pelajaran kamu.Sebab itu kamu mndapat markah yg rendah. Ada pelajar arab lain yg mnjawab “ soalan susah sangat!,”
Dr Ibrahim mnjawab “ soalan yg mana? Tunjukkan pada saya!” apabila pelajar itu mnunjukkan solan yg susah itu.Dr Ibrahim mmbuka kitab dan menunjukkan jawapan “bukankah disini jawapannya?? “apa susahnya?”apakah kamu tidak membaca buku dengan baik? Pelajar itu diam.
“Kami tidak faham pengajaranmu”,seorang murid lagi berkata.
Dr Ibrahim pun berkata “ apakah kamu pernah datang kebilik saya dan meminta saya menerangkan semula apa yg kamu tidak faham?Tidak pernah bukan?pelajar itu diam.
Ada pelajar lain berkata “ yang soalan ini tak diajar pun!” Dr Ibrahim pun mnjawab, “benarkah? Atau kamu yg ponteng kelas pada masa itu?” pelajar itu diam.
Akhirnya Dr.Ibrahim berkata,”kamu semua bermain-main dalam kelas kamu. Kamu tidak menuntut ilmu dengan serius.INI ADALAH AMANAH,DATANG DARI ALLAH! kamu semua org2 yg tak takutkkan Allah!. Tiada siapa lagi yg bersuara…

“…kemudian apabila engkau telah berazam maka bertawakallah kepada Allah,sesungguhnya Allah mengasihi org2 yg bertawakal kepadaNya”..(Al-Imran 3:159)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...