Friday, March 9, 2012

solat itu tiang agama..(sempurnakan solat)

solat merupakan tiang agama..solat juga merupakan salah satu rukun islam.. umat islam di wajibkan sembahyang lima waktu sehari.. ***di tuntut juga melakukan solat sunat** kalau boleh sembahyang la sekali solat sunat tahajud ea..heee... solat juga boleh rapatkan persaudaraan..tu pon bagi orang yang solat jemaah..solat jemaah tu lebih baik dari solat seorangan...jemaah la ea..erm solat itu tiang agama..tanpa tiang yang sempurna...sesuatu binaan itu tidak akan kukuh, kuat..begitu juga agama..perkuatkan yang asas pasti yang lain akan mudah..solat dapat jauhkan dari kemaksiatan..solat juga dapat mendekatkan diri pada pencipta iaitu Allah..Allah suka orang yang mencari Nya...yang mengejar redha dan cinta Nya..

sedarkah kita selama ini kita solat sama ada betul-betul ketika solat itu kite mengingati Nya atau hanya melaksanakan Nya tanpan ada rasa khusyuk dan rendah diri pada Allah..sembahyang tapi lupa pada Allah..adakah selama ini kita sembahyang hanya menyebut bacaaan dalam solat tanpa kita memahami dan menghayati atau selama ini kita memahami serta menghayati Nya..?? oleh itu..tanya diri sendiri..tanya iman kita..Allah tidak melihat pada harta kita, rupa kita apa yang kita miliki di dunia ini..Allah hanya melihat kita siapa kita di sisi Allah...


sebut pasal bacaan dalam solat ingin berkongsi sikit makna-makna dalam solat...

Doa Iftitah

Selesai membaca takbiratul ihram, tangan langsung disedekapkan ke dada. Yang kanan menghimpit tangan kiri, pergelangan sejajar dengan pergelangan. Kemudian membaca doa iftitah (doa permulaan dan atau doa pembuka) yaitu:

Innii wajjahtu wajhiya lilladzi fatharas samaawaati wal ardha haniifan musliman wamaa ana minal musyrikiin. Inna salaati wa nusukii wa mahyaayaa wa mamaatii lillaahi rabbil 'aalamiin. Laa syariikalahu wa bizdaalika umirtu wa ana minal muslimin.
Aku hadapkan wajahku kepada Allah yang menjadikan langit dan bumi, dengan keadaan suci lagi berserah diri; dan aku bukanlah dari golongan orang-orang musyrik. Sesungguhnya shalatku, ibadahku, hidupku, matiku hanya semata-mata bagi Allah, Tuhan Semesta alam. Tidak ada sekutu baginya, demikian akau diperintahkan, dan aku adalah termasuk kedalam golongan orang-orang yang berserah diri.

Membaca do'a iftitah hukumnya sunnat. (Selain doa tersebut di atas, masih ada doa'a-do'a iftitah yang lain yang biasa juga dibaca oleh Rasulullah s.a.w.).

Al Fatihah
Seudah ta'awwudz, lalu membaca surah Al Fatihah. membaca surah Al Fatihah pada setiap rakaat solat (wajib/sunnah) hukumnya wajib.

Bismillaahirrahmaanirrahiim. Alhamdulillaahi rabbil'aalamin Arahmaanirrahiim Maaliki yawmiddiin Iyyaaka na'budu wa iyyaaka nasta'iin Ihdinash shiraathal mustaqiimShirathal ladziina an'amta alaihim gahiril maghdhuubi'alaihin waladh dhaalliin Aaamiin

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
Segala puji bagi Allah yang memelihara sekalian Alam Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang Yang merajai hari pembalasan Hanya kepada-Mu kami meyembah dan hanya kepada-Mu saja kami mohon pertolongan Tunjukilah kami jalan yang lurus Jalan mereka yang Engkau beri ni'mat, bukan jalan mereka yang engkau murkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.Kabulkanlah permohonan kami,ya Allah!

kalau boleh surah2x yang lain pon bagi faham maksudnya ea...

Ruku'
Subhaanakallahumma rabbanaa wa bihamdika allaahummaghfirlii ("Maha suci Engkau ya Allah, ya Tuhan Kami, dengan memuji Engkau ya Allah, ampunilah aku")

I'tidal
I'tidal atau bangun dari ruku seraya mengangkat kedua tangan membaca:

Sami'allaahu liman hamidah. Rabaanaa walakal hamdu. (Maha mendengar Allah akan pujian orang yang memuji-Nya. Ya Tuhan kami, untuk-Mu lah segala puji.")

Sujud 
Subhaanakallaahumma rabbanaa wa bihamdika Allaahummaghfirlii (Mahasuci Engkau ya Allah, ya Tuhan kami, dengan memuji Engkau ya Allah, ampunilah aku) 



Duduk Diantara Dua Sujud 

Rabbighfirlii, warhamnii, wajburnii, warfa'nii, warzuqnii, wahdinii, wa'afinii, wa'fu'annii. (Wahai Tuhanku, ampunilah aku, rahmatilah aku, cukupilah aku, angkatlah derajatku, ber rizqilah aku, tunjukilah aku, sehatkanlah aku, dan maafkanlah segala kesalahanku.) 






Duduk Tahiyyat
Sikap duduk pada tahiyyat pertama (Tawarruk, keadaannya sama ketika duduk antara dua sujud menduduki kaki kiri, sedang kaki kanan tegak dengan jarijari kaki menghadap kiblat). Lain dengan sikap duduk pada tahiyyat kedua atau tahiyyat akhir (ifti-rasy, kaki kanan ditegakkan dengan jari-jari kaki menghadap ke arah kiblat).
Bacaan ketika tahiyyat ialah:

At tahiyyaatu lillaah, wash shalawaatu waththayibaatu
Semoga kehormatan untuk Allah, begitu pula segala do'a dan semua yang baik-baik.

Assalaamu'alaika ayyuhan nabiyyu wa rahmatullaahi wa barakaatuh
Salam sejahtera untukmu wahai para Nabi, dan rahmat Allah serta barakah-Nya.

Assalaamu'alainaa wa'ala ibaadillahis shaalihiin
Salam sejahtera untuk kami dan untuk para hamba Allah yang saleh

Asyhadu anlaa ilaaha illallaah, wa asyhadu anna Muhammadan 'abduhu wa rasuuluh
Aku bersaksi bahwa sesungguhnya tidak ada Tuhan selain Allah, dan bahwa sesungguhnya Muhammad adalah hamba Allah dan Rasul-Nya

Contoh di atas adalah praktek solat subuh 2 rakaat. Bila Anda solat Maghrib 3 rakaat, maka bacaan tahiyyat pertama rakaat kedua cukup samapai pada "Allaahumma shalli 'alaa Muhammad" dan akhir rakaat ketiga bacaan tahiyyat dibaca dengan sempurna samapi "hamiidun majiid". Setelah itu memberi salam.
Bila anda solat 4 rakaat, yaitu Zohur, Ashar, atau Isya, maka akhir rakaat kedua persis sama dengan akhir rakaat kedua solat Maghrib. Pada akhir rakaat ketiga, tak ada tahiyyat, dan pada akhir rakaat keempat barulah anda sempurnakan bacaan tahiyyat hingga "hamiidun majiid", lalu memberi salam sebagai akhir dari shalat.

Allaahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'alaa aali Muhammadin, kamaa shallaita 'alaa Ibraahim wa'alaa aali Ibrahim, wa baarik 'alaa Muhammadin, kama baarakta 'alaa Ibrahiima wa'alaa aali Ibraahima, fil 'aalamiina innaka hamiidun majiid.
Ya Allah, berilah shalawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau telah memberi shalawat kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim, dan berilah berkat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau memberi berkat kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim. Sesungguhnya Engkau Maha terpuji lagi Maha Mulia.


and this is related post... tentang solat..klik nie...  SOLATKU

akhir skali.. solat itu tiang agama..jaga suma rukun islam..kembalilah kita semua pada Allah dalam sesuci nya..kejarlah cinta Allah...Allah sentiasa menyayangi hamba Nya.. cari lah Allah..masuklah kedalam pintu-pintunya ketika Dia mengingatkan kita pada sesuatu..islam itu menyeluruh..islam itu indah..jangan kita ingin jadi indah pada pandangan manusia..tetapi jadilah indah pada mata Allah..cintailah Allah lebih dari segalanya..hidup mati kerana Allah..bila kita sudah menjadi kekasih Allah..Allah pasti akan jaga kita..dari kita hidup (buka mata) hingga kita meninggal (tutup mata)..hingga setiap perbuatan kita..bialah setiap nafas kita sentiasa mengingati Nya...



"kita jaga Allah... Allah jaga kita... kita cintakan Allah..Allah cintakan kita"



1 comment:

  1. baguusss postingnya, menyentuhh hatii sekalii :)
    aku juga mau jadi kekasih Allah :'D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...