Saturday, May 19, 2012

Apa erti kejayaan dan kebahagian yang sebenar…


Setiap orang mengimpikan kejayaan..baik di dunia mahupon akhirat..tiada orang yang menginginkan kejayaan di dunia sahaja, dan tiada juga yang inginkan kejayaan akhirat semata-mata.. rugi lah orang yang berdoa berilah kejayaan di dunia sahaja… atau akhirat sahaja..sepatutnya berdoalah.. “ya Allah berikanlah kebahagiaan dan kejayaan di dunia dan akhirat…dan tempatkan kami dalam syurga Mu” bukankah doa sebegini lebih baik..

The true success is only with the help of Allah (subhanahu wa ta'ala). The success in this world and Hereafter is to live with correct understanding of the Deen-il Islam. And  the true success is to gain the pleasure of Allah (subhanahu wa ta'ala) and His Mercy.

Kejayaan dan kebahagiaan bukan di lihat pada apa yang ada pada seseorang itu..sebanyak mana harta orang itu, berapa ramai anak-anaknya, berapa besar gaji dan rumahnya, bukan pada pangkat kerjanya,bukan pula pada pakaian yang dikenakan pada dirinya... dan bukan pula pada keputusan yang di kecapinya..
Tetapi… dilihat pada kemana harta yang di belanjakannya kejalan Allah, sebanyak manakah, bagaimana seeorang itu membimbing anaknya menjadi yang soleh dan solehah yang akan sentiasa berbakti pada orang tuanya serta cinta mereka hanya pada Allah..kejayaan sebenar juga dilihat paa bagaimana ilmu yang ada padanya dimanfaatkan, diamalkan, serta di sampaikan pada orang lain… dan banyak lagi pekara yang menunjukkan kejayaan sebenar…

The one who submits to Allah (subhanahu wa ta'ala) with his heart, mind and body will be a winner in both worlds.

Kejayaan juga dilihat pada bagaimana seseorang itu bermujahadah dengan dirinya, mendekatkan dirinya kepada Allah, mencintai Allah…itulah kejayaan dan kebahagiaan sebenarnya.. “kejayaan dan kebahagiaan sebenar adalah milik Allah…carilah Allah, cintai lah Allah.. pasti Allah mencintai kita”

“Dunia ini umpama layar bagi kita..tiap-tiap sesuatu itu datang dari Allah..layar yang baik pasti memberi pulangan yang terbaik…baik di dunia tambahlagi  di akhirat…”


2 comments:

  1. Tiadalah kejayaan andai tiadanya keredhaan Allah SWT , restu parents :)

    Good entry. Suka datang sini juga :)

    ReplyDelete
  2. good entry. terima kasih sudi lawat belog kita ^^

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...