Wednesday, September 14, 2011

Kelebihan VS kekurangan

“Kelebahan dan kekurangan pasti ada hikmahnya, Allah lebih tahu segalanya” pohonlah yang terbaik daripada Allah....


Kekurangan..jangan pula kita abaikan..kekurangan itu membuat kita mengingati siapa diri kita..hanya hamba yang sementara berada di bumi Nya..hanya hamba yang hidup dengan bantuan udara yang di beri Nya..jangan biarkan kekurangan itu terus berada pada diri kita..perbaikilah..biar apa pun caranya semata kerana Nya..untuk menjadi yang terbaik di sisi Allah... jangan pula kita lihat kekurangan yang ada pada seseorang..lalu kita membencinya..tetapi kita lihat supaya kita bersama-sama dapat memperbaikinya..memperbaiki kelemahan yang ada supaya menjadi yang terbaik. Ya Allah kami hanya hamba yang serba kekurangan..maka engkau kurniakan kepada kami segala yang terbaik kepada kami dan juga ia terbaik kepada Mu..


Kelebihan sesuatu yang semestinya datang dari Allah.. peliharahlah ia dan gilap kan ia moga menjadi lebih bercahaya..menjadi lebih baik.. kelebihan bukan sesuatu yang untuk dipamirkan..bukan untuk di tonjol-tonjolkan..bukan untuk dimegah-megahkan..tetapi sebagai merasakan diri amat lemah, menjadikan diri berasa rendah, membuat diri mengingati sang pencipta.. kerana yang pasti Allah lebih tahu segalanya...kelebihan Allah kurniakan untuk kita bersama-sama berkongsi dengan orang lain.. membawa orang lain supaya bersama-sama mendapat kelebihan..supaya bersama-sama menjadi hamba yang hebat di sisi Nya..

“Ya Allah golongkan kami dalam golongan yang terbaik di sisi Mu, sebaik Muhammad pesuruh Mu..moga menjadi Mujahid dan Mujahidah yang memburu syurga Mu” amen....

Orang yang paling mulia di sisi Allah ialah mereka yang paling bertaqwa.


Mafhumnya;

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)".

( Surah Al.Hujurat ; 13 )


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...